Jaarverslag 2022.
Voordat de ALV gehouden wordt in maart is er al slecht nieuws te noteren. Ons dorp Hank is in het landelijke nieuws. Er is namelijk geen enkel huis te koop in Hank. In ons dorp blijft iedereen zitten waar die zit. Moeten we ons als vereniging hier zorgen over maken? Want dan is er ook geen nieuwe aanwas van leden. Je moet immers in Hank wonen om lid te kunnen worden.
De gemeente vraagt suggesties aan te dragen voor de naamgeving van een aantal fietspaden in Altena. Twee daarvan in Hank: het fietspad tussen Raai en Buitendijk en het fietspad tussen Aakvlaaiweg en Oranjepolderweg. Als vernoeming naar levende personen was toegestaan, had het Hans Kivitspad vast gewonnen. Maar dat mag dus niet. Nu gaan ze Raaipad en Kromme Hollepad heten. Kromme holle is geen verwijzing naar een legendarische Hankse wielrenner, maar een voormalige Biesboschkreek.
Om het nieuwsrondje maar gelijk af te ronden, meld ik ook dat in het voorjaar de verkeersvisie voor Hank is gepresenteerd door de gemeente. Voor degene die het gemist hebben, dit zijn de maatregelen:
Zo dan zijn jullie weer op de hoogte.
Corona is eindelijk naar de achtergrond verdwenen. De laatste beperkende maatregelen zijn in februari ingetrokken. Na 2 jaar kunnen we weer een normaal seizoen draaien. En dat begint met een ALV. Het bestuur presenteert de uitkomsten van de enquête die onder de leden is gehouden. Belangrijkste conclusie is dat de leden betrokken zijn bij de club en de clubritten als plezierig ervaren.
In 2023 is het weer tijd voor nieuwe kleding. Hans van Tricht wil graag een grotere zak, voor zijn banaan. Onze penningmeester deelt mee dat de bonusrekening maar liefst 4 cent heeft opgebracht.
13 maart rijden we de eerste rit met mooi weer. We hadden dan ook een grote opkomst. De B-groep is eerder terug in Hank. Bij de A-groep noteerden we na 6 kilometer de eerste lekke band van het seizoen. Vervangen duurde wat langer vanwege wat materiaal problemen. En onze penningmeester had tijdens de ALV nog zo gevraagd om het materiaal op orde te brengen. En dat had Roland ook gedaan. Alleen de velgen van z’n nieuwe fiets waren te hoog. Of het ventiel van de binnenband te kort.
Het KNMI registreerde nog nooit zoveel zonuren in maart. Alleen de ochtend van 20 maart viel uit de toon. Ondanks natte sneeuw en regen is de opkomst goed.
Half april is het Pasen en is het weer schitterend weer. Voor vertrek noteren we wel een valpartij. De secretaris ging er namelijk van vermoeidheid bij liggen.
Dit jaar proberen we een aantal alternatieven uit voor de lange ritten. De rit naar Lexmond rijden A en B apart. En dat hebben we geweten. Bij de B-groep maar liefst 1 lid. Bij de A-groep geen wegkapitein, daarom verzet naar zondag. Moeten we 2 conclusies trekken: bij de B-groep geen animo voor lange ritten, bij de A-groep verzetten naar zondag?
Een week later staat de volgende lange rit op de planning: Chaamse bossen. Nu rijden we wel met A en B samen. Met 7 leden rijden we een rustig rondje met 27 gemiddeld.
Op 4 mei overlijdt Paul Sengers op 75e jarige leeftijd. In hart en nieren een sportman en ruim 29 jaar lid van onze club.
Ook in mei is het droog met veel zon. Het droogte recordjaar 1976 wordt er weer bijgehaald. Voordeel van die droogte is dat het wel lekker fietsweer is.
Mooi weer geeft drukte. En dan blijft het oppassen. Op zondag 15 mei rijden we over de Slingerdreef. Bij thuiskomst staat social media vol van berichten over een fietsgroep die tussen Bavel en Gilze aangereden is door een auto. Dat waren wij dus niet gelukkig. De fietsgroep maakte geen gebruik van het verplichte fietspad. Het blijft schipperen tussen fietspad en weg.
Paul last op hemelvaart een koffiestop in omdat hij voor de 25e keer wegkapitein is bij deze mooie rit langs de Linge.
Bij de A groep heeft Hans lek met zijn nieuwe bolide. De oude inbussleutel past helaas niet. Gelukkig heeft Bart wel een passende sleutel bij, al deed de roest wel pijn.
Pinksteren verloopt zeiknat. Maar als een wonder kunnen we toch 2 droge ritten in de ochtenden rijden. In sommige dorpen werd uitgesteld carnaval gevierd. Dat was te merken aan het glaswerk dat her en der op de weg lag. Helaas resulteerde dat in 2 lekke banden en scheurtje in de buitenband. Dan is een bankbiljet een praktische oplossing. Leg het in de buitenband en je kunt verder.
Gijs wordt tijdens een privé trainingsritje op de dijk bij Wijk geschept door een auto. Hoewel zijn fiets sneller bij CC53-11 was dan hijzelf in het ziekenhuis, was Gijs wel sneller hersteld dan zijn fiets. #leveringsproblemen.
Op zaterdagmiddag 18 juni staat de lange rit naar Meerle op het programma. Hoewel we geen hitteprotocol hebben, besluit het bestuur wijselijk om de rit naar de ochtend te zetten en om 8 uur te starten. In Chaam is ook nog een drinkpauze ingelast bij het watertappunt aldaar.
Een dag later is er vanwege de regen weinig animo voor de Vaderdagrit. 4 leden zijn present, waarvan er 1 – Nico – na 6 kilometer omdraaide.
Opeens valt het mij op dat een aantal van onze sprintstrepen van een nieuwe verflaag zijn voorzien. Een aantal fanatieke B-sprinters blijkt hiervoor verantwoordelijk.
Op 3 juli wordt de A-groep tussen Arkel en Meerkerk in een blinde bocht buitenom ingehaald door een motor. Juist op dat moment komt er een tegenligger. Het past maar net.
Op 9 juli rijden we onder perfecte omstandigheden de Zeelandrit. Hendrik Jan had een alternatieve route uitgezet op Strava. Hij had alleen geen rekening gehouden met de braderie in Brouwershaven. O ja onze vaste tussenstop in Wissenkerke blijkt het supporterscafé van Tim en Mick van Dijke.
We hadden bijna een medaillewinnaar bij de WK Masters. Simon Kloonen wordt knap derde in de categorie 80+, maar is helaas sinds dit jaar geen lid meer van onze club.
Eind augustus denkt Eveline in Geertruidenberg ‘Wat heb ik nu aan mijn schoen hangen”. Dat blijkt een losgedraaide crank te zijn. Nog een geluk dat er geen ongelukken zijn gebeurd.
De laatste zondag van augustus rijdt de A-groep de tweede lange rit op zondag. Net als bij de eerste noteren we een mooie opkomst. Is dit een blijvertje?
De opkomst voor onze Limburgrit was dit jaar mager. 8 Leden en 2 gastrenners reisden af naar de heuvels in Zuid-Limburg. Op iedere klim waren de 2 gastrenners als eersten boven. Gelukkig laten nieuwe leden zich niet weerhouden om mee te gaan, ook al is het klimmen wel wennen. Martijn constateerde dat zijn botten te zwaar zijn om in de bergen te fietsen. Rob werd naar eigen zeggen “85km lang met de neus op de feiten gedrukt”. Toch respect mannen!
Geen Ronde van Hank, wel een clubrit op 11 september. Drie leden stonden nogal doorweekt en met aangeslagen brillen bij de start. Bleek dat ze al een uurtje in de mist hadden gefietst. Het is maar goed dat de B-groep de route anders reed dan de A- groep, anders was de A-groep vast en zeker ingehaald door de B-groep. De A-groep fietste namelijk door Hank met nog geen 25km/u. Eerst dachten ze nog: “Wat netjes van onze wegkapitein”. Al snel bleek echter dat de wegkapitein (en enkele andere leden) simpelweg niet harder kónden, omdat er nog alcohol in hun systeem zat. Het was namelijk het Kermisweekend in Hank en sommige leden hebben dan de ‘sportieve’ gewoonte om ongezonde hoeveelheden bier weg te tanken. Het eerste uur werd duidelijk gebruikt om te ontnuchteren. Na een uurtje kwam het tempo toch nog goed op gang.
De laatste lange rit staat 24 september op het programma. Vanwege de regen is alleen de wegkapitein present. Die is blij dat hij na 5 minuten weer naar huis kan.
Zondag 25 september is er helaas een valpartij bij de B-groep. Bij een remactie raakt Peter een achterwiel en gaat plat op de schouder. Nadat de duizeligheid weggetrokken was, kon hij gelukkig zijn weg vervolgen.
Op 9 oktober rijden we de laatste clubrit van 2022. Het seizoen eindigt zoals het begon. 6 kilometer voor de Vissershang heeft Roland een lekke band. Maar nu verliep het vervangen van de binnenband vlekkeloos. Met koffie en kleffe appeltaart werd het seizoen bij de Vissershang afgesloten. In het zonnetje op het terras werd nog wel fel gediscussieerd over welk ontwerp van ons nieuwe tenue gekozen moet worden. Sommige leden probeerden anderen met argumenten en steekpenningen van mening te laten veranderen. Het bleek echter zinloos. Met een ruime meerderheid is gekozen voor ontwerp 3. Benieuwd hoe dat er in het echt uit gaat zien!
Jaarverslag van de secretaris : Hendrik- Jan Schep.